Studieprogramma
Praktijkgericht leren staat bij Tio centraal: leren door doen dus! Zo'n 55% van de opleiding Communicatie met specialisatie Media & Entertainment Management staat in het teken van de praktijk. Het studieprogramma is opgezet in overleg met brancheverenigingen, netwerkorganisaties en experts uit de praktijk. Hierdoor sluit het aan bij de behoefte van de branche en bij de laatste trends.
Hbo in 3 of 4 jaar
Ga voor een versnelde hbo: je kunt in slechts drie jaar je hbo-bachelordiploma behalen. Je kunt de bacheloropleiding ook in vier jaar afronden. Start je in januari, dan doe je (kosteloos) een half jaar langer over de opleiding.
Vakkenpakket
Tijdens het studieprogramma van hbo Communicatie met specialisatie Media & Entertainment Management volg je modules over media, marketing, communicatie, branding, management en ondernemerschap.
Terwijl je bouwt aan waardevolle brede communicatiekennis heb je volop de kans om te specialiseren op het gebied van Media & Entertainment Management.Opbouw studiejaar
Ieder studiejaar bestaat uit twee semesters. Tijdens deze semesters volg je verschillende modules die betrekking hebben op communicatie en de media- en entertainmentbranche. Je volgt ook gezamenlijke modules die je op weg helpen naar een succesvolle carrière als communicatieprofessional. In zowel je eerste als tweede studiejaar ga je op stage, een perfect moment om erachter te komen wat je later wilt gaan doen.
Specialisatie Media & Entertainment Management
Je volgt het doorlopende praktijkprogramma Media & Entertainment Management. Dit programma bestaat uit praktijkgerichte en inspirerende bijeenkomsten. Denk hierbij aan verschillende bedrijfsbezoeken, gastcolleges én interessante praktijkopdrachten waar je samen met medestudenten aan werkt, alles gericht op de media- en entertainmentwereld.
Jaar 1
Werk aan je basiskennis en vaardigheden als het om management en ondernemerschap gaat, terwijl je ook modules als branding, marketing en imago volgt. Bovendien volg je specialisatiemodules en ga je voor een stage waar jij blij van wordt.
Kernprogramma (50 EC)
- Brand design
- Branding
- Basis financiële administratie
- Communicatieve vaardigheden
- Identiteit en reputatie
- Imago
- Interculturele communicatie & professionele ontwikkeling
- Marketing
- Operations
- Praktijkgericht onderzoek I
Praktijkprogramma (30 EC): Creative Thinking, Stakeholders en Co-creatie in Media & Entertainment Management
In de wereld van media en entertainment behaal je de grootste successen door creatief te zijn en samen te werken met de juiste mensen en partijen. Bereik de juiste doelgroep met jouw originele concepten en zet je professionele netwerk in voor nog groter succes!- Creative Thinking in Media & Entertainment Mangement
- Stakeholder en Co-creatie in Media & Entertainment
- Stage
Jaar 2
Je duikt meer de verdieping in en richt je op catchy campagnes, digitale marketing en mediaplanning. Je volgt specialisatiemodules én schrijft een businessplan binnen je specialisatie. En je loopt opnieuw stage!
Kernprogramma (50 EC)
- Businessplan
- Communicatie specialismen
- Creative campaining
- Digitale marketing
- Employer branding
- Engels
- Merkactivatie
- Praktijkgericht onderzoek II
- Vrije keuzeruimte
Praktijkprogramma (30 EC): Public Relations, Public Affairs en Mediaplanning in Media & Entertainment Management
Wat mensen van je denken als professional of bedrijf is hartstikke belangrijk om succesvol te zijn. Hoe sta je de pers te woord wanneer er iets misgaat? Welke mediakanalen zet je in om jouw doelen te bereiken? Van onderzoek, planning tot uitvoering: jij bent straks de expert.- Public Relations en Public Affairs in Media & Entertainment Management
- Mediaplanning in Media & Entertainment Management
- Stage
Jaar 3
In je derde studiejaar richt je je op de toekomst en ontwikkel je jezelf op strategisch niveau. Bovendien kies je een minor, volg je modules binnen je gekozen specialisatie en studeer je af.
Kernprogramma (25 EC)
- Internationaal strategisch management
- Merkmanagement
- Praktijkgericht onderzoek III
- Professionele ontwikkeling II
- Strategische communicatie
Praktijkprogramma (55 EC): Trends en Technologieën in Media & Entertainment Management
In je derde jaar richt je je op de toekomst: hoe ontwikkelen de entertainmentbranche en het medialandschap zich de komende jaren? Digitale ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, kunstmatige intelligentie (AI) is niet meer weg te denken en er blijven nieuwe vormen van social media verschijnen. Waar zie jij als aankomend professional de mooiste kansen? Daarnaast ga je een heel semester lang aan de slag met een opdracht voor een bestaand media- of entertainmentbedrijf. Je gaat op bedrijfsbezoek, doet onderzoek, denkt creatief en presenteert jouw oplossingen of aanbevelingen. Zo gaat het straks in het werkveld ook.- Trends en Technologieën in Media & Entertainment Management
- Minor: Media & Entertainment Management, study abroad of minor stage.
- Afstudeeropdracht Media & Entertainment Management
Projecten en events
Leren door doen staat bij Tio centraal. Je steekt de handen uit de mouwen en er komen verschillende onderdelen langs die je kennis laten maken met de praktijk. Zo bouw je tijdens je studie al werkervaring op!
Kick-off
Let the year begin: het eerste event van jouw opleiding is de kick-off. Hier maak je kennis met medestudenten van alle Tio-vestigingen en volg je inspirerende masterclasses van bekende professionals.Experience Days
Tijdens de Experience Days in je eerste studiejaar maken jij en je medestudenten meteen kennis met de branche waarin je later aan de slag gaat! Je gaat op bedrijfsbezoek en volgt gastcolleges. Vraag je medestudenten, docenten en alumni het hemd van hun lijf, bouw vanaf dag één aan je netwerk en wie weet vind je meteen al een mogelijke stageplek! Alles is verzorgd, zodat jij volop kan netwerken, nieuwe ervaringen opdoet, en natuurlijk: een onvergetelijke tijd beleeft met je medestudenten.Career Event
Ontdek jouw ideale stage op ons jaarlijkse Career Event! Ontmoet meer dan honderd bedrijven, luister naar inspirerende sprekers en bouw samen met medestudenten van alle vestigingen aan je netwerk.Bedrijfsbezoeken
Ontdek hoe het er achter de schermen aan toegaat tijdens bezoeken aan interessante bedrijven. Goed om erachter te komen wat jij later wil doen, én leuk om er met je medestudenten op uit te gaan!Identiteit- & Imagoweek
Tijdens het driedaagse project in je tweede studiejaar leer je de branche en het vak nog beter kennen. Tijdens het driedaagse project leer je de branche nog beter kennen. Je krijgt met je team een real-life case uit de branche. Je hebt 24 tot 36 uur de tijd om je te verdiepen in de identiteit en het imago van een bedrijf en geeft advies over hoe ze die voor een bepaalde doelgroep kunnen verbeteren. Wil je je ouders of verzorgers uitnodigen voor de finale? Ze zijn van harte welkom.Businessplan
In het tweede jaar schrijf je in een team met medestudenten een businessplan. Het plan moet van A tot Z kloppen: werk je onderneming uit, stel een marketingplan op en zorg dat het financieel haalbaar is. Wees ambitieus en zorg dat je plannen uniek én haalbaar zijn. Bedenk jij als echte ondernemer een origineel mediaconcept, een nieuwe merkcampagne, een journalistiek nieuwsplatform? Het kan allemaal. Tijdens de landelijke finale aan het einde van het project presenteer je jouw plannen voor een groot publiek. Valt jullie plan in de prijzen?Internationale studiereis
Work hard, play hard! Je gaat in het derde jaar op studiereis. Jij en medestudenten kiezen tussen een aantal gave bestemmingen en gaan samen op pad. Ontdek een nieuwe stad, proef van een andere cultuur en vergeet vooral niet te genieten!Stages en afstuderen
Werkervaring opdoen, binnenkijken bij topbedrijven en ontdekken waar jouw hart sneller van gaat kloppen.
Bij de beste hogeschool hoort de beste stage-ervaring. Tijdens je stage en afstuderen gebeurt het! Hier breng je je kennis in de praktijk en zet je jouw eerste stappen op weg naar een succesvolle carrière. Je ontwikkelt je op persoonlijk en professioneel vlak. Skills als communiceren, onderzoek doen en samenwerken ontwikkel je vooral in de praktijk. En hoe! Veel studenten zien hun stage als één van de leukste en leerzaamste onderdelen van hun studie.Kies een stage bij een groot Nederlands bedrijf, een succesvolle start-up of verleg je grenzen en ga naar het buitenland. Je volgt twee stages van dertien weken. Dé kans om de praktijk in te duiken!
Internationale stage
Een Tio-stage duurt minimaal 13 weken, maar in het buitenland kan het voorkomen dat stages langer duren. Soms geldt een minimumleeftijd als je in het buitenland stage loopt. Eén ding is zeker: de ervaring is onvergetelijk! Ook afstuderen kan over de grens. Een mooie opstap naar een internationale carrière.Groot internationaal netwerk
Tio heeft een sterk internationaal netwerk en goede contacten bij grote (internationale) bedrijven uit verschillende branches. Wat is de stageplek van jouw dromen? Vraag aan docenten of er leuke stageplekken zijn in hun netwerk, draag je eigen stagebedrijf aan en bespreek je ideeën met je eigen studiecoach.Persoonlijk begeleiding
Samen zorgen we ervoor dat je stages goed aansluiten op jouw dromen, ambities en doelen voor de toekomst. Je eigen studiecoach helpt je met het bepalen van jouw doel én het bereiken ervan. Haal de ideale stageplek binnen met een enthousiaste motivatiebrief of -video!Afstudeeropdracht
In de afstudeerfase ga je aan de slag met een relevant en actueel vraagstuk uit de beroepspraktijk. Op deze manier ontwikkel je jezelf nog verder, zowel in theorie als in de praktijk. Afstuderen is een zeer uitdagende en leerzame ervaring waarin je aan de slag gaat met een concrete praktijksituatie binnen een bestaande organisatie en je alles wat je hebt geleerd aan kennis en vaardigheden daadwerkelijk gaat toepassen in de praktijk. Je levert een concreet resultaat op dat wordt beoordeeld, waarna je uiteindelijk je bachelordiploma (getuigschrift) in ontvangst neemt.Afstudeeropdracht Media & Entertainment Management 30 EC
In de afstudeerfase ontwikkel je een beroepsproduct binnen de specialisatie Media & Entertainment Management. In deze laatste fase komt alles van je studie bij elkaar in je eindopdracht. Afstuderen is een zeer uitdagende en leerzame ervaring waarin je aan de slag gaat met een concrete praktijksituatie binnen een bestaande organisatie en je alles wat je hebt geleerd aan kennis en vaardigheden daadwerkelijk gaat toepassen in de praktijk. Je levert uiteindelijk een concreet resultaat op dat wordt beoordeeld, waarna je uiteindelijk je bachelordiploma (getuigschrift) in ontvangst neemt.Study abroad
Studeer 6 maanden of een jaar aan één van Tio's internationale partneruniversiteiten! Tio werkt samen met verschillende partneruniversiteiten over de hele wereld, van Parijs tot New York en van Barcelona tot Dubai of Tokyo. Als hbo-student kun je aan een van de partneruniversiteiten studeren.
Hiermee biedt Tio haar studenten een kans zichzelf te ontwikkelen en zich goed voor te bereiden op een internationale carrière. Natuurlijk is een buitenlandperiode ook een goede persoonlijke ervaring. Vaak woon je op een campus en studeer je in een internationale klas met verschillende nationaliteiten.Wil jij in het buitenland studeren?
- Are you ready for an international career?
- Study abroad in Dubai
- Reasons why you should experience a semester abroad
- Studying in Paris
- Endless possibilities for studying abroad
- Studying abroad in Helsinki
- Minor study abroad at Tio University
- Paris - a beautiful city to study in
Doordat de lesperioden niet bij alle universiteiten exact op die van Tio aansluiten, kan het voorkomen dat je een aantal lesweken bij Tio mist of één of meer maanden studievertraging oploopt.Grand international tour
Als je het vierjarige hbo-programma volgt, kun je kiezen voor de Grand international tour. Dan ruil je je tweedejaarsstage in voor een extra semester studeren in het buitenland en studeer je een jaar aan twee verschillende partnerscholen van Tio.
Internationale samenwerking
Tio heeft haar internationale netwerk de afgelopen jaren nog verder uitgebreid en geprofessionaliseerd. Dit heeft geleid tot een samenwerking met verscheidene partnerscholen wereldwijd. De verwachtingen voor de toekomst zijn groot, Tio blijft uitwisselingsmogelijkheden onderzoeken. Hiermee biedt Tio studenten de kans zich goed voor te bereiden op het internationale bedrijfsleven. Met een Tio-opleiding op zak ligt de wereld aan je voeten!
Selectie partnerscholen
Tio heeft haar partnerscholen geselecteerd op basis van een aantal criteria.
- Het onderwijs ligt in het verlengde van de Tio-opleidingen.
- De aangeboden vakken zijn aantrekkelijk en de onderwijstaal moet één van Tio’s moderne vreemde talen zijn.
- De semesters lopen gelijk, het onderwijs is praktijkgericht en geaccrediteerd.
- Daarnaast is de stad of omgeving van belang, net als de begeleiding die de school de student kan bieden.
- Ook het aanbieden of regelen van huisvesting en de faciliteiten op school spelen een rol.
Kortom, universiteiten die, net als Tio, een toegevoegde waarde hebben!
Minor Media & Entertainment Management
Media en Entertainment Essentials
- Historie en evolutie van media
- Actuele industrietrends en innovaties
- Bedrijfsmodellen en inkomstenstromen in media en entertainment
- Maatschappelijke impact en verantwoordelijkheden
- Juridische en ethische aspecten
Content Creatie en Productie Management
- Creatieve processen en samenwerking
- Kracht van storytelling
- Productieplanning en organisatie
- Digitale contentcreatie
- Crossmediale strategieën en synergie
- Projectmanagement in media- en entertainment
Distributie en Media
- Distributiestrategieën en -kanalen
- Cross-mediale promotie en branding
- Digitale marketing en sociale media
- Publieksanalyse en doelgroepsegmentatie
- Partnerships
Business Management en Innovatie in Media & Entertainment
- Strategische bedrijfsontwikkeling
- Leiderschap in creatieve industrieën
- Financieel beheer en budgettering
- Ondernemerschap en stimulering van innovatie
- Risico’s in media en entertainment
Wat doe je bij hbo Communicatie?
- Projecten bij hbo Communicatie
- Cindy loopt stage bij The Fully Bookers