In gesprek met oud-studente Kelly Kooij
Het horecavak is Kelly Kooij met de paplepel ingegoten; als tiener werkte Kelly al vaak in één van de horecagelegenheden van haar ouders. Dat ze uiteindelijk bij Tio de opleiding Hotel- en Eventmanagement ging volgen, was niet meer dan een logische keuze. Kelly heeft sindsdien mooie stappen in haar carrière gemaakt en stuurt inmiddels het marketing- en communicatieteam aan bij Team Alert. In gesprek met Tio-alumna Kelly vertelt zij hoe Tio de basis heeft gelegd voor haar loopbaan.
Versneld haar hbo-diploma behalen
Na het afronden van de middelbare hotelschool, wilde Kelly graag nog een hbo-opleiding volgen. Ze kwam al snel uit bij Tio, zo vertelt ze, omdat dit mooi aansloot bij haar vooropleiding. De voornaamste reden waarom zij destijds voor Tio koos? “Dat was omdat ik zo versneld mijn hbo-diploma kon halen. Daar komt bij dat ik evenementmanagement ook een enorm mooi vak vind. Plus, de Nima-vakken, zoals marketing, sales en communicatie, spraken mij in het bijzonder erg aan. In die zin is Tio geen klassieke hotelschool, want je wordt heel breed opgeleid met een verscheidenheid aan vakken.”
Docenten met een verhaal
De docenten, die altijd goede praktijkverhalen en voorbeelden hadden, voegden ook echt wat toe aan de stof, aldus Kelly. “De meeste docenten werken, naast het lesgeven, nog in het bedrijfsleven of hebben een eigen onderneming. Zo krijg je direct veel mee uit de praktijk. Dat spreekt echt tot de verbeelding.”
Brede basis biedt kansen
Na het afronden van haar Tio-opleiding, komt Kelly’s carrière in een stroomversnelling. “Ik ben na het behalen van mijn Tio-diploma eerst een aantal jaar bij een reclamebureau gaan werken. Daarna begon het toch te kriebelen om weer terug naar de horeca te gaan en ben ik in de hotellerie gaan werken”. De rollen die ze dan vervult richten zich vooral op het organiseren van events voor mooie hotelketens zoals Holiday Inn en NH Group. “Events zijn een effectief communicatiemiddel en de rollen die ik destijds vervulde, waren wat dat betreft een mooie combinatie van mijn liefde voor marketing en hospitality”, zo vertelt Kelly enthousiast.
Na een aantal jaar maakt Kelly de volgende stap in haar carrière. “Het brede vakkenpakket wat ik bij Tio kreeg, waaronder marketing, communicatie, sales en management, gaf mij een goede basis om ook binnen marketing mooie carrièrestappen te maken. Mijn brede kennis, interesse in marketing en achtergrond in de gastvrijheid zorgden dat er diverse nieuwe deuren voor mij opengingen. Je toekomst ligt dus allesbehalve vast na je opleiding, je kan echt alle kanten op”.
Zo werkt Kelly inmiddels, bijna vijftien jaar later, bij Team Alert: een organisatie die zich inzet om het aantal jongeren dat bij een verkeersongeval betrokken is te verminderen. Ze stuurt hier het multidisciplinaire marketing- en communicatieteam aan, ontwikkelt in samenwerking met het onderzoeksteam aansprekende landelijke campagnes en is ze verantwoordelijk voor de transitie naar een data-gedreven organisatie.
De liefde voor horeca is oneindig
Kelly vertelt met een lach: “Dat ik nu in de marketing werk, en daarmee een liefde voor een ander vak heb, betekent niet dat mijn liefde voor de horeca er minder op is geworden. Zeker niet!”
Zo brengt ze nog steeds graag veel tijd door in de hospitalitysector, maar dan op een andere manier dan voorheen. “Mijn man en ik reizen de hele wereld over en slapen graag in prachtige hotels en genieten intens van het gastvrijheidsvak.”
Tips voor nieuwe Tio-studenten
Op de vraag of ze nog tips heeft voor nieuwe studenten, zegt ze: “Ik denk dat het goed is als studenten, zodra ze beginnen met hun opleiding, gaan werken aan hun netwerk. Zowel binnen als buiten Tio. Ik heb het zelf altijd als belangrijk ervaren om een connectie te maken met mensen en het kan je echt verder helpen. Het is altijd goed om je netwerk op te bouwen.”
Kelly sluit het gesprek af met de opmerking dat zij altijd met heel veel plezier naar school is gegaan. “Ik zou Tio absoluut aanraden. Ik heb het zelf altijd als zeer prettig ervaren.” Als dat geen mooi compliment is!