‘Hoe kunnen we het retourpercentage van pakketjes van kleertjes.com reduceren?’ Over deze vraag bogen tweedejaarsstudenten Commerciële Economie en Ondernemerschap van Hogeschool Tio zich deze week. Vandaag presenteerden ze hun ideeën in het Media Plaza in Jaarbeurs Utrecht. “Ik ben super blij met wat jullie allemaal bedacht hebben”, aldus CEO van kleertjes.com Siad Awwad.
De opdracht
De opdracht voor de studenten: adviseer kleertjes.com hoe zij het retourpercentage van hun pakketten kunnen verminderen van 35% naar 30%. Om hierin te kunnen adviseren kregen de studenten ook een rondleiding bij kleertjes.com, inclusief bedrijfspresentatie van CEO Siad Awwad. Studenten mochten in groepjes vragen stellen aan de e-commercemanagers, die verrast waren door de inzichten van deze jongere generatie. “Het bezoek aan kleertjes.com was heel informatief; fijn om van het bedrijf zelf te horen wat ze verwachten,” vertelt student Tim.
Ook namen de studenten een kijkje in de keuken bij de grootste pakkettenbezorger van Nederland: PostNL. Stefanie Tempelaars, product owner retouren van PostNL, gaf een gastcollege over dit onderwerp en kon de studenten van veel praktische informatie voorzien. Met al deze informatie en inspiratie gingen de studenten aan de slag!
De finale
Na een drukke week presenteren de studenten vandaag hun ideeën tijdens de finale in het Media Plaza. “Het is een hele interessante opdracht,”, aldus studente Pascalle. “Wat je hebt geleerd tijdens de lessen komt goed terug. Ik hoop dat kleertjes.com wat met onze ideeën gaan doen; ze kunnen er echt veel aan hebben!” Het beste advies komt van Retourkillers, die adviseren om met een betere maattabel te werken, een 3D-paspop te gebruiken, op social media met kindmodellen te werken en de consumenten bewust te maken van hun CO2-uitstoot als ze producten retour sturen. “Vooral de aandacht voor de bewustwording van de consument kwam goed naar voren; dit hebben ze heel goed uitgedacht”, aldus de jury. Siad Awwad: “De groep biedt veel verschillende ideeën op verschillende gebieden, en daarnaast zijn de ideeën tastbaar en uitvoerbaar.”
Altijd stageplekken
De prijs: een jaarabonnement op magazine Twinkle van Thuiswinkel.org, een bon voor schoenen van kleertjes.com, een bioscoopbon, een mooie bos bloemen en natuurlijk een grote beker! Studenten Eva en Annemijn van Retourkillers: “We hadden niet verwacht te winnen, maar het is wel heel erg leuk! We hebben geprobeerd ons advies echt aan de praktijk te koppelen, en dat is gelukt!” CEO Siad Awwad sluit af: “Ik denk dat Tio blij mag zijn met zulke goede studenten. Bij kleertjes.com hebben we altijd stageplekken voor jullie!”