Zo’n twee jaar geleden signaleerde hij een gat in de markt. Hij trok naar Frankrijk, ging op zoek naar de lekkerste druiven, vond drie geschikte wijnboeren en heeft nu samen met twee vrienden zijn eigen rosé: Luc Rosé. Het klinkt als een jongensdroom, maar het is het verhaal van Hotelschoolstudent Daan van der Velden. “Fantastisch om te zien dat het concept aanslaat. Het gaat boven verwachting goed!”
Gat in de markt
Daan van der Velden is mede-oprichter en -eigenaar van Luc Rosé. “Het is een kwaliteitsrosé voor een betaalbare prijs”, vertelt Daan vol enthousiasme. “Ruim een jaar geleden viel het mij en twee vrienden, Aran Derks en Jim van den Brink, op dat er in de supermarkten geen betaalbare kwaliteitsrosé verkrijgbaar was. Daarvoor moest je naar een restaurant. Dat gat in de markt wilden we graag opvullen.”
Zo gezegd zo gedaan; de heren startten een eigen onderneming en Luc Rosé was een feit. “We hebben net het eerste (wijn)seizoen achter de rug; een fantastisch seizoen”, vertelt Daan tevreden. “Het ging boven verwachting goed. We richtten ons in eerste instantie op studenten, maar de kwaliteit van de rosé was zo hoog dat we ook een oudere doelgroep aan konden spreken. Het slaat aan, precies zoals we wilden!”
Beste leerschool
Daan weet het allemaal knap te combineren met zijn hbo-opleiding Hotel- en Eventmanagement op Tio Amsterdam. Handig, want niet alleen de horeca-vakken komen hem van pas, ook vakken als (zakelijke) communicatie en marketing kan hij direct in de praktijk brengen. “Ik ben binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de marketing en sales”, vertelt Daan. “Mede doordat we de marketing goed hebben ingezet, is het eerste jaar zo succesvol geweest.”
“De rollen binnen het bedrijf zijn goed verdeeld”, gaat Daan verder. “Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheden. Daardoor is het goed te combineren met mijn studie. Andere Tio-studenten met ondernemersplannen zou ik het ook zeker aanraden. Een eigen bedrijf hebben is extreem leerzaam!”
Grootse plannen
“Zo’n eigen onderneming opbouwen, dat is iets heel moois. Hier leer je zo veel van. Het is leuk om een goedlopend bedrijf neer te zetten. En heel bijzonder dat we samen eindverantwoordelijk zijn. Er is geen orgaan meer boven ons. Dat is heel gaaf. Ik hoop dat Luc Rosé een groot bedrijf zal worden”, zegt Daan tot slot. “Ons doel is om het concept in heel Nederland aan te laten slaan. Onze plannen voor het komende seizoen zijn groots. We zijn op de goede weg!”
Volg Daan op LinkedIn.