De producten of diensten van een bedrijf dat nog niet in Nederland is gevestigd op de kaart zetten; hoe doe je dat? Over dit vraagstuk bogen de derdejaarsstudenten van de minor Sales zich het afgelopen semester. De drie teams met het beste verkoopplan mochten de ervaren jury overtuigen van hun ideeën door middel van ijzersterke sales pitches.
“Ik vind dat dames beter zijn in sales”
De Rotterdamse Naomi Groenendijk en Esther van Deursen, de Utrechtse Isabella Eldering en Julia van der Hoeven en de Amsterdamse Donna Tancev, Anouk Takkenkamp en Pascale Barmentloo gingen de online strijd om een cheque van € 500,- met elkaar aan. “Opvallend”, zei jurylid Willem Dresselhuys, “dat het strijdtoneel bestaat uit alleen maar dames. Dit sluit dan ook aan bij mijn credo, namelijk dat dames beter zijn in sales.” En dat hebben de meiden dan ook bewezen tijdens hun sterke presentaties, waarin ze ieder uitlegden waarom de Nederlandse markt juist voor hun gekozen product de potentie heeft om hoge doelstellingen te realiseren.
De moderne politieagent kiest voor de e-step
De studenten mochten zelf bepalen voor welk bedrijf ze zich wilden inzetten tijdens hun minor. Team Utrecht presenteerde de groene en lichtgewicht e-step van Xiaomi, ideaal voor politie-eenheden die snel, wendbaar en milieubewuster moeten zijn. Met de mogelijkheid om de welbekende politiestrepen op de steps te laten drukken werd het beeld van de futuristische politieagent al snel geschetst.
Postterminals en pakkettorens
Ook team Tio Amsterdam richt zich op de samenleving van de toekomst. Donna, Anouk en Pascale vertelden vol enthousiasme hoe zij de geautomatiseerde pakketafhaalpunten van Cleveron willen introduceren in Nederland. Een ambitieus en vooral ook leerzaam traject. Donna: “Het is zo belangrijk dat je over alles goed nadenkt, over hoe je bepaalde plannen kan toepassen of hoe je een opdrachtgever gaat overtuigen.”
Natuurlijke energiedrankjes zijn hot
Als laatste was het de beurt aan de dames uit Rotterdam, die het natuurlijke energiedrankje Tenzing in de schappen van supermarktketens en Kruidvat willen krijgen. Esther en Naomi presenteerden hun uitgebreide salesplan, bestaande uit deelname aan de FitFair-beurs en een samenwerking met Kruidvat. “De minor Sales vond ik enorm leerzaam omdat je een heel verkoopplan van A tot Z maakt” vertelt Esther. “Naast alle kennis die je opdoet leer je ook verkoopvaardigheden die dagelijks in de praktijk toepasbaar zijn.”
En de beste salestijgers zijn…
Met hun enthousiaste verhaal en ambitieuze maar realistische doelstellingen sleepte team Amsterdam met het plan voor Cleveron de eerste prijs in de wacht. “We zijn hier echt hartstikke blij mee! We waren wel zelfverzekerd, maar helemaal zeker van je zaak ben je natuurlijk nooit!” was de eerste reactie van de dames. En ja, wat gaan ze nu doen met die felbegeerde cheque? “Daar gaan we heerlijk samen van genieten tijdens een avondje uit eten – zodra de horeca weer open is!”