Als je als startende onderneming financiering aantrekt, kun je drie keer zo snel groeien als je concurrenten, blijkt uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van Dealroom.co, Techleap.NL en CBRE over start-ups. Maar hoe kom je aan die financiering? Schakel de hulp in van Tio-studenten!
Investor pitch deck
Businessstudenten van Hogeschool Tio duiken deze week, tijdens de Financeweek, in de financiering van diverse start-ups. Ze nemen de volledige financiële bedrijfsvoering van start-ups onder de loep, nemen een kijkje achter de schermen en volgen inspirerende workshops. Daarbij verzamelen ze relevante informatie, gaan ze aan de slag met een investor pitch deck en presenteren ze deze uiteindelijk aan investeerders.
Strategisch denken
Studenten adviseren onder meer start-up 247streaming.network, een bedrijf dat door middel van podcasts nieuwe manieren ontwikkelt om informatie en kennis bij de beoogde doelgroep te krijgen.
- Businessstudente Laure van Nieuwkoop vertelt: “We hebben geleerd strategisch te denken en vanuit het perspectief van een investeerder naar een technologiebedrijf te kijken. Het is een hele interessante week; dat het om een echt bedrijf gaat maakt het extra leerzaam en leuk!”
- Dat bevestigt ook Tio-docent Hans van de Ven: “Omdat de studenten met echte bedrijven werken, is het leereffect extreem groot. De studenten leren wat er allemaal komt kijken bij het starten van een bedrijf en het zoeken van investeerders. Zo’n projectweek is echt een tool voor studenten die later hun eigen bedrijf willen starten.”
Professioneel werken
De finale van de Finance Week vindt plaats in Kinepolis Jaarbeurs Utrecht, waar studenten hun pitches houden voor echte investeerders.
- Student Boy Masius vertelt na de eerste pitchronde: "Echt heel gaaf dat we hier werken met een echte start-up. Je leert tijdens zo'n week om op een professionele manier met elkaar te werken; iedereen moet zichzelf van zijn beste kant laten zien en dat doen waar hij of zij goed in is. Zo doe ik de pitch voor het BAM-effect, maar laat ik de pitch deck, waarin je wat rustiger moet uitleggen, aan mijn groepsgenoten over.”
De winnaar: MindMansion
De inzet is hoog, want de eerste prijs is maar liefst € 750,- cash! Die prijs gaat naar de studenten van groep MindMansion: zij gebruiken VR-technieken om angststoornissen te verhelpen. De jury: “In de pitch deck werd goed duidelijk waar de investeringen voor nodig zijn. Daarnaast is het bedrijf goed schaalbaar, hebben ze Europese ambities en zijn ze duidelijk op zoek naar smart money (lees: niet alleen geld, maar juist een investeerder die hen qua kennis ook verder kan helpen).”
Brent Op het Veld van het winnende team: “Ik denk dat we hebben gewonnen doordat we onze pitch kort en bondig hebben gehouden, zodat het voor de investeerders duidelijk was wat we nodig hebben. Superleuk om deze prijs te winnen!”