Een vlucht die gecanceld wordt of een koffer die nagestuurd moet worden? Geen probleem voor oud Tio-studente Liesbeth van Leeuwen. Ze werkt als landside agent (in de volksmond: grondstewardess) bij KLM en heeft het ontzettend naar haar zin. “Het is een uitdaging om passagiers, ook als er verstoringen zijn, weer met een glimlach te laten vertrekken.”
Liesbeth: “Ik wilde eigenlijk altijd al ‘iets’ in de luchtvaart doen en dan bij voorkeur bij KLM. Een grote speler, die de nadruk legt op servicegerichtheid en kwaliteit. Dat past bij mij. Bovendien biedt KLM heel veel mogelijkheden voor werknemers. Na mijn Tio-opleiding heb ik daarom gelijk gesolliciteerd en ik werd aangenomen. Ik heb het erg naar mijn zin!”
Veel verschillende passagiers
“Als arrival agent handel ik alle aankomende vluchten – arrivals – af. Ik sta regelmatig voor uitdagingen. Bij transfers bijvoorbeeld vang ik passagiers op die hun doorvlucht niet hebben gehaald en zorg ik ervoor dat zij goed terecht komen. Ik regel een hotel en vervoer voor ze en zoek uit wat er met hun koffers is gebeurd. Dit geldt ook als er een vlucht geannuleerd wordt, bijvoorbeeld door slecht weer of tengevolge van een aswolk, zoals vorig jaar. En als er koffers zijn blijven staan dan help ik met het omlabelen en zorg ervoor dat de koffers zo snel mogelijk weer bij de eigenaar terecht komen. Als zoiets gebeurt dan zijn de passagiers natuurlijk erg teleurgesteld. Het is een uitdaging om ze dan alsnog met een glimlach te laten vertrekken. We doen naast de afhandeling van KLM ook de afhandeling voor andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Air France en Alitalia. Dit zorgt ervoor dat je veel verschillende passagiers ontmoet. Het is elke dag weer een verrassing waar je ingedeeld wordt. Dit maakt het werk heel afwisselend.“
Mentor
“Ik ben sinds kort ook mentor van een stagiaire bij KLM. Het is zo leuk om mijn kennis door te geven! Samen beantwoorden we de vragen van passagiers en ik beoordeel haar op o.a. houding en uitstraling. Ik merk dat mijn Tio-opleiding goed aansluit bij het werk dat ik doe. Dat ik Spaans heb gehad is bijvoorbeeld heel handig, je komt daarmee toch wat verder bij passagiers die geen Engels spreken. Ook luchtvaartdienstverlening en vakken waarin aandacht is voor servicegerichtheid zijn heel makkelijk om gehad te hebben.”
Volg Liesbeth op LinkedIn.