Na zijn hotelmanagementstage in boutique hotel The Toren kwam Mart van der Burg, student Hotel- en Eventmanagement, Roberto Payer, de general manager van het vijfsterren hotel Waldorf Astoria in Amsterdam, tegen. De twee hadden elkaar eerder al eens ontmoet en Payer vroeg wat Mart van het Waldorf Astoria vond. Een aantal kritische noten en twee dagen later had Mart een baan in dit prestigieuze vijfsterren hotel.
Hotelschoolstudent Mart: “Ik werk twee tot drie dagen per week in het Waldorf Astoria als housekeeping supervisor. Dit doe ik naast mijn Tio-opleiding Hotel- en Eventmanagement. Mijn rooster is zodanig aangepast dat ik op de woensdagen kan werken. Ik train en begeleid medewerkers, controleer of de kamers volgens onze standaarden zijn, willig wensen van gasten in en bekijk wat de technische dienst op moet lossen. Toen ik hier begon, vroeg de general manager naar mijn ambities. Ik wil graag manager worden en dan is housekeeping de beste leerplek die je je wensen kunt. Ik heb contact met veel verschillende mensen en afdelingen.”
‘Learn from the best’
Mart: “Dat ik mijn opleiding bij Tio wilde volgen was mij snel duidelijk: de beste hotelschool van Nederland, een opleiding op niveau, een opleiding met oog voor kwaliteit, maar bovenal een opleiding die je door de vele intensieve stages écht voorbereid op een carrière. Ik heb dan ook uitgekeken naar het moment waarop ik mocht beginnen met mijn eerste stage.” Mart koos voor een managementstage bij Hotel The Toren. Mart: “Mijn persoonlijk motto is ‘learn from the best’ en dus lag een keuze voor Hotel The Toren in Amsterdam voor de hand. Het hotel staat al vier jaar aaneengesloten bovenaan in de lijst van Tripadvisor als ‘Best hotel of The Netherlands’, heeft meerdere kwaliteitsprijzen gewonnen waaronder ‘Best City Boutique hotel of the World’ (2012) en ‘Best luxurious hotel of The Netherlands’ (2013) en kent een reeks positieve recensies in internationale magazines zoals Reader’s Digest.”
Ambities en kennisoverdracht
Mart: Bij The Toren heb ik een aantal projecten opgepakt omtrent service om de kwaliteit van het product te verbeteren. Ook housekeeping viel hieronder. The Toren heeft de ambitie om de titel voor het schoonste hotel van Nederland in de wacht te slepen. Ik heb daarom de procedures met een frisse blik bekeken en de kamers door de ogen van gasten bekeken. De aandachtspunten die daaruit kwamen heb ik later systematisch verwerkt, zodat iedereen nu met dezelfde standaard werkt. Ook heb ik ideeën aangedragen om kennisoverdracht tussen de afdelingen te bevorderen. Deze projecten zijn succesvol afgerond.”
Leidinggevende kwaliteiten
Bij het Waldorf Astoria werkt Mart elk half jaar op een andere afdeling, zodat hij meerdere afdelingen te zien krijgt. Mart: “Ook de frontoffice bijvoorbeeld, zodat je ook bij het trainen van personeel kennis hebt van andere afdelingen.” Hoewel beide hotels heel verschillend zijn, hebben zowel het Waldorf Astoria als The Toren bijgedragen aan de leidinggevende kwaliteiten van Mart. “En ik ben nog lang niet uitgeleerd. Zolang ik kan blijven leren en zolang het een uitdaging blijft, blijf ik zeker bij het Waldorf Astoria. Maar uiteindelijk wil ik graag zelfstandig ondernemen.” En daar helpen de Tio-vakken hem ook bij. “Vooral projecten zoals de Hotel- en Eventweek zijn leerzaam.”
Volg Mart op LinkedIn.