De studenten Steward(ess) Receptionst(e) Host(ess) die kiezen voor de luchtvaart, trekken maar wat graag het blauwe uniform aan van KLM. “Het is ook een enorm mooi bedrijf om voor te werken”, vindt shiftleader Robert Boeren. “Niet alleen vanwege de prachtige plaatsen waarnaartoe je kunt vliegen, maar ook dankzij de mogelijkheden die KLM biedt je te ontwikkelen. Dat geldt ook voor stagiaires. KLM vindt het heel belangrijk dat ze veel leren en een leuke tijd tegemoet gaan.”
Gateafhandeling en check-in
Dat de luchtvaartmaatschappij het personeel waardeert en andersom, is wel duidelijk als je ziet hoeveel mensen hun hele carrière bij het bedrijf werken. Boeren werkt inmiddels 17 jaar bij KLM en is shiftleader, leidinggevende dus, van de afdeling SPL/PG. “Onze afdeling is verantwoordelijk voor ongeveer 17 luchtvaartmaatschappijen. We verzorgen de gateafhandeling van alle maatschappijen en voor een aantal verzorgen we ook de check-in. Het zijn maatschappijen van over heel de wereld; onder andere Chinese, Mexicaanse en veel Europese maatschappijen.”
Veel verantwoordelijkheid
De 96 stagiaires die SPL/PG jaarlijks aanneemt gaan eerst op cursus. “Na deze trainingsperiode krijgen de stagiaires verschillende verantwoordelijkheden”, vertelt Boeren. “Ze werken als gastheer of gastvrouw op de luchthaven, doen de handbagagecontrole en werken bij de incheckbalie. Ook zijn ze helemaal zelfstandig verantwoordelijk voor het instappen aan de gate bij Transaviavluchten. Dat is een hele verantwoordelijkheid! Het gaat om 149 tot 189 passagiers. Uiteraard is dat de eerste keer best spannend, maar bij vragen kunnen ze altijd bij ons terecht. De stagiaires zijn hier immers om te leren!”
Sterk in je schoenen staan
Aangezien de stagiaires een grote verantwoordelijkheid krijgen, gaat KLM ieder jaar op zoek naar stagiaires die van aanpakken houden, zelfstandig zijn en sterk in hun schoenen staan. “Je moet namelijk behoorlijk wat in je macht hebben om zo’n vlucht te kunnen afhandelen.” Maar, de organisatie begrijpt maar al te goed dat de stagiaires nog niet alles kunnen weten. “Daarom vinden wij het ook ontzettend belangrijk dat ze veel leren en een hele leuke tijd tegemoet gaan. Ik heb dan ook liever dat ze een vraag te veel, dan een vraag te weinig stellen.”
Stagiaires leren van elkaar
Er heerst een bijzondere sfeer op de afdeling, die erom bekend staat dat iedereen er gelijk is, ongeacht het aantal strepen. “De communicatie tussen de collega’s en de stagiaires is dan ook goed”, vertelt Boeren. “Mooi is dat stagiaires onderling ook heel goed met elkaar omgaan. De studenten van de verschillende scholen helpen elkaar heel goed. Als studenten vanuit Tio bijvoorbeeld informatie hebben, die ze op een mbo-college niet hebben, delen ze dat. Zo optimaliseren de stagiaires elkaars kennis. Vrij snel worden ze heel hecht.”
Tio-stagiaires
KLM en Tio werken al jaren samen. Volgens Boeren passen de Tio-stagiaires goed in het team. “Hoewel hun opleiding maar 1 of 2 jaar duurt, doen ze qua kennis niet onder voor de mbo-studenten die al 4 jaar op school hebben gezeten. Het gedrag tegenover passagiers is het belangrijkste en dat is over het algemeen heel goed. Ze zijn wat assertiever tegenover leidinggevenden, maar ook daarvoor geldt: ze zijn hier om te leren. Het is aan de andere kant ook een voordeel: ze komen eerder naar je toe bij een conflict met een passagier bijvoorbeeld, of vragen over procedures.”
Kansen na je stage
De stagebegeleider heeft nog een aantal waardevolle tips voor (toekomstige) stagiaires: “Gebruik alle facetten van je luchtvaartstage om te achterhalen wat je ambities na je stage zijn. Zoek daarbij de grenzen op voor jezelf, maak het jezelf niet te makkelijk. En laat je van je beste kant zien tijdens je stage. Als je positief opvalt, vergroot jij je eigen kans om een contract in de luchtvaart te bemachtigen. Onze beste stagiaires werken allemaal in de luchtvaart.”