Alles aan hem ademt Zoover. Oud-student Internationaal Toeristisch Management Martin Dieleman is er al sinds de beginjaren bij en hoort tot de harde kern van het bedrijf. Zoover groeide hard sinds de start in 2005 en Martin groeide mee: van accountmanager via projectmanager naar manager leisure relations.
Na de havo vertrok Martin speciaal voor Tio vanuit Zeeland naar Den Bosch, de toenmalige vestigingsplaats van Tio. Hij liep stage bij een Holland International reisbureau – leuk maar niet voor altijd – en ontdekte tijdens zijn stage bij VCK Travel zijn marketingtalent. Na Tio reisde hij een jaar lang (samen met zijn vriendin, ook oud Tio-studente) door Australië. Martin: “Eenmaal terug in Nederland kwam ik via een oud klasgenoot terecht bij Eurorelais. Ik begon op sales en werd later productmanager. Ik kocht particuliere huizen in Spanje en Portugal in en had regelmatig contact met huiseigenaren. Maar bijna altijd via de telefoon. Juist op het moment dat ik dit zat begon de worden, kwam de vacature bij Zoover voorbij.”
Internationale speler
Martin werd bij Zoover aangenomen als accountmanager en verkocht advertentieruimte op de site aan touroperators. Hij was destijds de zevende werknemer van het bedrijf, Zoover moest nog echt verkocht worden aan de Nederlandse markt. Inmiddels is Zoover uitgegroeid tot een internationale speler met 100 werknemers, een naamsbekendheid van 85% en activiteiten in 25 landen. Martin: “En Zoover blijft zich ontwikkelen. Op dit moment werken we bijvoorbeeld aan een manier om reisbureaus bij Zoover te betrekken.”
Van accountmanager naar projectmanager
Een bedrijf dat leeft van een online omgeving heeft uiteraard veel IT-ondersteuning nodig. Martin, een echte regelneef, ruilde zijn functie als accountmanager daarom in voor die van projectmanager van de IT-afdeling, destijds gevestigd in Roemenië. Hij structureerde de afdeling, verbeterde de communicatie en nam nieuwe medewerkers aan. “Op een gegeven moment werd dit echter te technisch en hebben we besloten een IT-manager aan te nemen.”
Manager Leisure Relations
Tot op dat moment had Zoover de marketing vooral ingezet op consumenten. De eigenaren van accommodaties, zoals hotels en campings, waren nog een ondergeschoven kindje. Om daar verandering in te brengen, zette hij de nieuwe afdeling Leisure Relations op. “Het belangrijkste doel van deze afdeling is om de eigenaren van de accommodaties de meerwaarde van Zoover te laten zien en hen een platform te bieden. We benaderen de eigenaren actief en bieden hen online en offline tools om gasten te motiveren hun review op Zoover achter te laten. Voor eigenaren levert Zoover gratis promotie op, bovendien kunnen ze foto’s en filmpjes uploaden en reageren op reviews van hun gasten.”
Nieuwe ontwikkelingen
Dat Zoover een leuk bedrijf is om voor te werken, is direct duidelijk. Martin: “Zoover is een jong, internationaal bedrijf waar veel gebeurt. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met twee nieuwe apps. Ontzettend leuk om bij alle nieuwe ontwikkelingen betrokken te zijn.”
Martijn vertelt je over zijn werk bij Zoover
Volg Martin op Linkedin.