Als managing director bij een internationaal bedrijf met meer dan 26.000 klanten en 55 kantoren wereldwijd reist hij wat af. De overige tijd werkt oud-Tio-student Patrick Bolle op het kantoor in Amsterdam waar hij leiding geeft aan het personeel. “Mijn team weet wanneer het moet knallen, maar er is ook ruimte om het te vieren. Work hard, play hard!”
Media monitoring
“Meltwater is een media intelligence company”, vertelt oud-Tio-student Patrick Bolle. “Het van origine Noorse bedrijf heeft een platform ontwikkeld, een tool, waarmee je heel eenvoudig kan zien wat er op basis van een woord of woordcombinaties over wordt geschreven in de media. Zowel in sociale media als journalistieke media. Met 55 kantoren in 22 landen werken we wereldwijd voor meer dan 26.000 internationale klanten.”
Verantwoordelijk voor de Beneluxmarkt
Patrick is managing director van het kantoor in Amsterdam. “Ik ben verantwoordelijk voor de Beneluxmarkt van Meltwater. Ik heb meetings met potentiële klanten of ga nieuwe partnerships aan, houd me bezig met sales en financiën, heb overleg met mijn team en deel mijn kennis met andere kantoren van Meltwater. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het coachen en aansturen van mijn team, geef ik indirect leiding aan andere afdelingen binnen het kantoor en ben ik betrokken bij het aannemen van personeel.”
Van Wenen, via Zuid-Afrika, naar Barcelona
Reizen is onderdeel van Patricks werk. “Een maand geleden was ik in Wenen, twee weken geleden in Zuid-Afrika, volgende week vertrek ik naar Barcelona en daarna naar Madrid”, zegt Patrick. “Meltwater heeft daar kantoren. Ik ga erheen om bijvoorbeeld kennis te delen, kwartaalcijfers te presenteren en om een managementsummit bij te wonen.”
Work hard, play hard
“Het leukste aan werken bij Meltwater is absoluut de mensen, de bedrijfscultuur”, vertelt Patrick enthousiast verder. “We weten wanneer we gas moeten geven, maar er is vervolgens ook ruimte om het te vieren; van dinertjes tot boottripjes. Work hard, play hard. De kernwaarden hier zijn moro, enere en respekt; dat is Noors voor fun, nummer één en respect.”
Commercieel leren denken
Patrick studeerde Hotel- en Eventmanagement aan Tio Amsterdam. “Ik koos daarvoor vanwege de kleinschaligheid, de goede sfeer en de prettige mensen. Daarnaast vond ik de balans tussen theorie en praktijk belangrijk. Met de docenten heb ik altijd fijn contact gehad; met sommige nog steeds trouwens. Na Tio heb ik een master gevolgd bij Nyenrode. Die aansluiting was verbazingwekkend goed; er waren veel raakvlakken met de vakken op Tio.”
“Mijn studietijd op Tio was leuk, ik kijk er met een goed gevoel op terug. Tio was op dat moment de juiste omgeving voor mij; ik heb daar kansen gekregen die ik anders niet had gehad. Het commerciële denken, waarvan ik dagelijks nog profijt heb, heb ik op Tio geleerd”, sluit Patrick af. “Tio is mijn springplank geweest.”
Volg Patrick op LinkedIn.