Voor studenten die van horeca, marketing en, vooruit, bier houden, is Heineken het ultiem stage- en afstudeerbedrijf. Hotel- en Eventmanagementstudent Minke wist dat allang. Deze zomer zag ze haar kans schoon en wist ze een afstudeerplek op de marketingafdeling van de Nederlandse multinational te regelen. Minke: “Heel gaaf om mee te mogen denken over de doelgroep van Heineken!”
Met 300 biermerken en een aanwezigheid in ruim 190 landen wereldwijd behoort Heineken tot de grootste brouwerijen ter wereld. Op de afdeling Trade Marketing, op het hoofdkantoor in Zoeterwoude, studeert Minke deze zomer af. Dit doet ze binnen het team Out Of Home, dat zich bezig houdt met alle reclame-uitingen die je buitenshuis, zoals in de horeca, tegen kunt komen.
Trade marketing van a tot z
Minke ondersteunt het team met allerlei werkzaamheden, vertelt ze. “Zo was ik verantwoordelijk voor de communicatie rondom Heineken Afterwork en hielp ik bij de organisatie en uitvoering van de Desperados club quiz bij ‘Das Coen und Sander Fest’. Nu ben ik vooral druk met designs opmaken, zorg ik dat onze nieuwe speciaalbieren overal online op de bierkaarten staan en assisteer ik bij fotoshoots.”
Heineken Afterwork
Daarnaast voert Minke ook een onderzoek uit. “Dat gaat over Heineken Afterwork: een door Heineken gehoste borrel in de grote steden voor de young urban professionals. Ik onderzoek hoe Heineken Afterwork dit event kan vormgeven.
Meedenken over marketing
“Afstuderen bij Heineken is heel leuk”, gaat Minke enthousiast verder. “Zeker op deze afdeling; alle merchandise van de speciaalbieren, van Desperados tot Birra Moretti, komt bijvoorbeeld vanuit ons team. Het is heel gaaf om mee te mogen denken over de doelgroep. Én je bent natuurlijk de eerste die alles mag proberen. Ik ben echt onderdeel van het team, dat is heel fijn. Zo’n groot bedrijf als Heineken staat daarnaast natuurlijk goed op je cv.”
Goed gevoel bij Tio
Minke is bijna klaar met haar studie Hotel- en Eventmanagement. “Dingen regelen en organiseren vond ik altijd al heel erg leuk en ook de hotelwereld sprak me aan”, vertelt ze over haar studiekeuze. “Maar marketing vond ik ook leuk. Bij Hotel- en Eventmanagement van Tio kwam alles samen. Daarnaast voelde het gewoon goed op Tio. Mijn studiekeuze heeft voor mij goed uitgepakt. Na mijn studie kan ik veel verschillende kanten op.”