Ze was een ambitieuze toerismestudente van Tio toen ze haar stage begon bij Sundio Group. Inmiddels, zo’n tien jaar later, stuurt ze er diverse afdelingen aan als Marketing Manager Youth Brands. Gerdien Elkink, een enthousiaste marketeer met een voorliefde voor reizen, zit er helemaal op haar plek. “Ik had toen nooit kunnen denken dat ik op deze stoel zou belanden. Het is ontzettend leuk en afwisselend; mensen blij maken met vakantie!”
Sunweb, Eliza was Here, GOGO en Beachmasters
Gaat er niet direct een belletje rinkelen bij de naam Sundio Group, dan kan dat kloppen. Het is namelijk een overkoepelende organisatie van meerdere reismerken die je ongetwijfeld wél kent. Gerdien vertelt enthousiast: “Sunweb, Eliza was Here, GOGO en Beachmasters zijn de bekendste merken in de Nederlandse markt van Sundio Group. In totaal zijn er 13 merken die vanuit zeven verschillende landen, waaronder Nederland, Duitsland en België, worden verkocht. De vakanties gaan voornamelijk naar Zuid-Europa en wintersportgebieden.”
Positioneren, plannen en promoten
Als Marketing Manager Youth Brands stuurt Gerdien de afdelingen van de vier jongerenmerken van Sundio Group aan: GOGO, Beachmasters, Surfblend en HUSK wintersport. “We zijn constant bezig met het positioneren van de merken. Wie willen we zijn, wie willen we bereiken en hoe bereiken we die doelgroep? Dit betekent een strategie bepalen, campagnes plannen en media-inkoop. Daarbij maken we een onderscheid tussen het salesseizoen en het boekingsseizoen.”
Salesseizoen versus vakantieseizoen
In het salesseizoen moet de website op en top zijn, om de doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. In de vakantieperiode, moet Sundio haar belofte waarmaken. “We checken de locaties, organiseren Totally Summer events en zorgen dat de reisleiding de gasten een geweldige en onbezorgde vakantie laat hebben. Daarnaast willen we de jongeren en artiesten van de events aansporen zo actief mogelijk te zijn op social media en daarbij onze naam te gebruiken. De zomer wordt vervolgens afgesloten met een grote reünie in Nederland, wat tegelijkertijd weer de start van het nieuwe salesseizoen is.”
Vrolijk van vakanties verkopen
Gerdiens werk is erg afwisselend. “Vroeger had je voornamelijk radio en tv, nu zijn er veel meer mogelijkheden dankzij Youtube, Spotify, Snapchat, Instagram etc. Alle trends gaan snel. Je moet flexibel zijn en snel kunnen schakelen, dat maakt het uitdagend. Het is gaaf om voor deze jonge doelgroep te werken met toffe video’s, blogs en vlogs. En vakanties verkopen is nou eenmaal superleuk. Iedereen wordt vrolijk van vakantie en het is aan ons om de verwachtingen te overtreffen!”
Van stagiaire naar Marketing Manager
Juist dat stukje marketing en business administration binnen het toerisme was wat Gerdien destijds aantrok aan de opleiding Internationaal Toeristisch Management. “Daarnaast vond ik de kleine klassen van Tio en de hoeveelheid praktijkervaring heel fijn.” Die praktijkervaring deed ze, niet geheel toevallig, onder meer op tijdens de stage bij Sundio Group tien jaar geleden. Ze ging er nooit meer weg.
“Ik had toen nooit kunnen denken dat ik op deze stoel zou belanden”, vertelt ze enthousiast. “Ik vond steeds een nieuwe uitdaging binnen de organisatie. Over tien jaar werk ik absoluut nog in het toerisme. Ik wil blijven inspelen op de dagelijks veranderende behoefte en blijven innoveren op productontwikkeling. Maar wat ik vooral wil, is mensen hun beste vakantie bezorgen, vol verrassingen!”
Volg Gerdien op LinkedIn.