Melinda van den Brink heeft haar hbo-opleiding gevolgd aan Hogeschool Tio Utrecht en is nu werkzaam als Online Marketing Consultant bij Oogst. Melinda: “Marketing is een veelomvattend beroep. Het gaat over mensen, verleiding, gedrag en psychologie. Het creëren van behoefte en beïnvloeding is een kunst.”
Tijdens haar studie heeft Melinda zich verdiept in online marketing en heeft ze een website opgezet waar alle low cost airlines bij elkaar te vinden waren. “Ik ben me gaan verdiepen in SEO zodat de website goed vindbaar werd. Ik kreeg steeds meer bezoekers en de website werd zelfs gepubliceerd in de Spits!. Ook startte ik mijn eerste Adwords campagne. Deze ervaring is heel waardevol geweest voor de rest van mijn loopbaan”, vertelt Melinda.
Online marketing voor het Rijksmuseum
Nadat Melinda haar diploma behaalde vond ze snel een baan. Die gaf haar echter te weinig voldoening. Melinda: “Ik besloot mijn marketingkennis aan te vullen met een avondopleiding Web Development. Ik ging aan de slag bij een evenementenbureau waar ik de afdeling Marketing mocht opzetten. Het werd een succes en het bedrijf groeide waanzinnig. Na verloop van tijd verruilde ik mijn baan voor een functie bij een online marketingbureau. Daar kreeg ik de kans om te werken voor veel verschillende klanten in verschillende branches. Ik heb inmiddels mooie merken in mijn portfolio staan, zoals Hertog Jan, Delta Lloyd, Bruna, Europcar, Rijksmuseum en NCRV.”
Goede contacten met Google
“In online marketing is elke dag anders en is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen. Vernieuwing en kennis moet uitgedragen worden om ons imago van experts te behouden. Daarom schrijven we regelmatig blogs voor onder andere Emerce, Marketingfacts en Frankwatching”, vertelt Melinda. Binnen haar functie staat aan de basis altijd de vraag: Welke online marketingkanalen zijn geschikt om de doelstellingen van de klant te realiseren? Melinda: “Er wordt een plan van aanpak gemaakt en uitgevoerd. De uitvoer gaat van de set-up tot aan optimalisatie en budgetbewaking. We halen data uit data. De ‘slimme jongens’-identiteit vinden we erg belangrijk. Als marktleider hebben we goede contacten met Google. Zo kunnen we klanten nieuwe functies als eerste bieden. Oogst scoort ook elk jaar hoog in de Emerce Top 100. Daar zijn we erg trots op, maar we doen het voor de klant.”
Verandering is de nieuwe realiteit
Melinda: “De verschillende klanten en werkzaamheden maken de functie veelzijdig. Het nadenken over strategieën houdt je scherp. Er komt veel tegelijk op je af. In de hectiek is het belangrijk dat je rustig en scherp blijft en steeds prioriteiten stelt. De nieuwe realiteit vraagt om een grote flexibiliteit. Ik vind het daarom belangrijk om mee te veranderen in een veranderende wereld. Het belangrijkste is natuurlijk dat ik mezelf blijf uitdagen en verbeteren.”
Volg Melinda op LinkedIn.