Afgelopen week was het zover: 14 teams van 4 à 5 Hotelschoolstudenten presenteerden de resultaten van hun hotel. Dat wil zeggen: hun virtuele hotel in de simulatiegame voor hotelmanagement (HOTS), dat ze in drie virtuele jaren geleid hebben als managementteam.
Geen faillissementen, opgetogen stemming
Hoewel presenteren – in het Engels – altijd spannend is, wisten alle studenten al dat het goed zat: hun hotel was niet failliet gegaan, hun afdelingen hadden een ongezonde uitgangssituatie door goed en doordacht management in een positieve richting omgebogen en de eindverslagen waren inmiddels al goedgekeurd. De stemming was dan ook opgetogen. We hebben het gered en een grote prestatie neergezet!
Slim samenwerken
Dat ging niet vanzelf. De simulatiegame is alleen maar goed uit te voeren als de teamleden goed communiceren over de resultaten van hun eigen managementafdelingen en slim samenwerken. Nieuwe vergaderzalen bijgebouwd? Dan ook meer personeel inzetten, en de marketingafdeling aan het werk zetten om die te verkopen. En, o ja, even de Financial manager vragen of we na die investering nog steeds geld in kas hebben. En de F&B-manager informeren of het menu moet worden aangepast aan de nieuwe zakelijke doelgroepen.
Speeldag: strijden tegen de concurrentie
Leuk werd het op de speeldag: de uitvoering van de simulatiegame, waarbij de teams tegen elkaar en drie virtuele concurrenten strijden om een groeiend marktaandeel. Veel intensief overleg en soms gewaagde beslissingen. De teams zagen ronde na ronde – steeds een maand in een virtueel jaar – de omzet van hun hotel ontwikkelen. Bij sommigen na een flink dal, andere in een constante lijn omhoog, maar allen uiteindelijk dik in de plus met gezonde winsten.
Een week knallen
Met spanning keken zowel studenten als docenten naar de intensieve week uit. En het werkte. De hogedrukpan van zo'n projectweek zorgt voor een hoge productiviteit van studenten en een toenemend fanatisme om te winnen en te snappen wat je nu precies aan het doen bent.