Na zo’n twee jaar ‘vast’ te hebben gezeten door corona, wist Tio-student Jaap van Vliet genoeg. Het was tijd voor avontuur. Hij wist een stageplaats te regelen op het hoofdkantoor van Red Bull in het Oostenrijkse Fuschl am See. De student Commerciële Economie en Ondernemerschap is daar als een vis in het water.
Ga voor wat je wil
Hoe kom je terecht bij Red Bull, de leverancier van de immens populaire energy drink en hét merk achter het Formule 1 team van wereldkampioen Max Verstappen? En dan nog wel op het internationale hoofdkantoor nabij Salzburg. “Het was een combinatie van een beetje brutaal zijn en vooral laten zien dat je iets echt wil”, vertelt Jaap. “Tijdens de Formule 1 Grand Prix in Zandvoort heb ik een praatje gemaakt met iemand van Red Bull. Ik liet toen vallen dat ik op zoek was naar een stage en dat een positie bij de marketingafdeling van Red Bull heel goed bij mijn studie zou passen. Zo is het balletje gaan rollen.”
Wanneer kun je beginnen?
Jaap weet dat Tio een internationale stage ook stimuleert en waardeert. Hij aarzelde dan ook geen moment en zette zijn plan door. “We hebben gegevens uitgewisseld en ik heb vervolgens een mail met mijn motivatie en cv verstuurd. Ik had al snel een online afspraak met de teamleider ‘Global Product Brand Marketing’. Mijn profiel bleek goed te passen en er was ook meteen een goede klik. Wanneer kun je beginnen, was de laatste vraag.”
Consument in beweging krijgen
Het is voor Jaap zijn tweede stage tijdens zijn opleiding en dat betekent dat hij een onderzoek moet uitvoeren. Hij gaat voor Red Bull in kaart brengen wat de 18- tot 24-jarige gebruikers van TikTok in beweging brengt. “In jargon noemen we dat consumer activation. Red Bull organiseert en is betrokken bij talloze evenementen en daar willen we de aandacht op vestigen om uiteindelijk een groot aantal bezoekers te trekken. TikTok is hierbij een belangrijk kanaal en ik maak een analyse van de mogelijkheden die er zijn om ‘awareness’ in de juiste doelgroep aan te wakkeren. Denk aan challenges, winacties of quizvragen. Een onderzoek dat goed aansluit bij de inhoud van mijn opleiding”, legt Jaap uit.
Open mind en keihard werken
Vanuit zijn appartement in Salzburg reist Jaap iedere dag een klein halfuurtje naar het kantoor in Fuschl. “Een heel mooi ritje door de bergen. Eenmaal aangekomen kom je in een smeltkroes van verschillende culturen terecht. Het personeelsbestand van Red Bull is erg internationaal georiënteerd. Dit is een bewuste keuze. Ze zijn altijd op zoek naar een fresh pair of eyes, zoals ze dat hier zeggen. Mijn collega’s zijn allemaal open minded en we gaan ook buiten werk veel met elkaar om. Maar vergis je niet, er wordt keihard gewerkt bij Red Bull, met veel liefde voor het bedrijf. Ik ben echt heel goed ontvangen hier en ik ben direct overal bij betrokken. Ik voelde mij meteen thuis.”
De begeleiding is top
Als Jaap om zich heen kijkt, dan ziet hij voornamelijk jonge medewerkers en dat zorgt toch voor een goede dynamiek. “Ik leer ontzettend veel tijdens deze stage en ik zou het iedereen aanraden om groot te durven denken als het gaat om een stageplaats. Ga niet meteen voor de makkelijke weg, maar zoek de uitdaging of het avontuur. Ik heb het erg naar mijn zin binnen de hbo-opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap van Tio. De begeleiding is top en het niveau ligt hoog. Mede daardoor sluit de stage bij Red Bull zo goed aan bij mijn ontwikkeling.”
Afstuderen in een veelzijdige omgeving
En die ontwikkeling gaat nog even door. “Ik heb gezien welke mogelijkheden er zijn binnen een concern als Red Bull. Mijn onderzoek is voor marketing, maar er zijn ook kansen bij commercie of in een operationele functie. Mijn volgende stap is een afstudeerproject en dat hoop ik bij net zo’n mooi merk en een even veelzijdige onderneming te kunnen uitvoeren. Daar krijg je toch energie van?”