Verschillende studierichtingen, maar dezelfde stageplaats. Romy (links op de foto hieronder) studeert Hotel- en Eventmanagement en Nikki (rechts) Commerciële Economie en Ondernemerschap. Ze studeren allebei aan Tio Hengelo en lopen deze zomer allebei stage bij pr-bureau MYN in New York. “Voor mij is de stage een mooie verbreding van mijn kennis”, zegt Romy. “Mijn hbo-opleiding Hotel- en Eventmanagement betrekt internet steeds meer bij de studie.” Voor Nikki is het vooral een verdieping: “Ik kan de theorie uit de lessen nu in de praktijk brengen. Het bedrijf past goed bij de opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap.”
De Hengelose studentes Romy en Nikki wandelen in het zonnetje van hun gedeelde appartement naar hun stage. In de tas een grote schaal andijviestamppot, voor de potluck die die dag is georganiseerd op kantoor. “Dan neemt iedereen iets te eten mee voor een gezamenlijke maaltijd”, legt Romy uit.
Stage middenin Manhattan
De stage bij MYN, een bureau voor digital advertising, marketing en brand development, bevalt de studentes goed. Het kantoor staat middenin Manhattan. Ze hebben er verschillende functies, die naar eigen zeggen goed bij hun studies passen. Romy houdt zich vooral bezig met business development, terwijl Nikki op de afdeling public relations werkt.
Levi’s, Guess en Michael Kors
“Mijn voornaamste taak is om te pitchen naar potentiële klanten”, vertelt Romy. “Merken die ik heb benaderd zijn onder andere Levi’s, Guess, Calvin Klein, Dolce&Gabbana en Michael Kors. Wat erg interessant is aan deze stage is dat we mee mogen naar klanten. Voor een groot deel draait het om e-commerce, heel interessant, aangezien de hotel- en eventwereld ook alles met internet te maken heeft.”
Rihanna, Jennifer Aniston en Selena Gomez
Nikki werkt op de afdeling public relations en is daar betrokken bij de promotie van diverse grote merken. “Ik benader bijvoorbeeld bekende magazines over de producten waarvoor wij de pr doen, om zo voor free publicity te zorgen. Laatst was ik mee naar Brides Magazine, dat een covershoot doet met een product van onze klant. We versturen bijvoorbeeld ook kleding naar sterren als Rihanna, Jennifer Aniston en Selena Gomez, in de hoop dat ze het dragen en zo promotie maken voor het merk.”
Werken met e-commerce tools
Het bedrijf past volgens Nikki goed bij haar opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap. “De vakken copywriting en branding komen nu goed van pas, net als marketing en e-commerce natuurlijk. De theorie breng ik nu in de praktijk. Heel tof is dat ik met allerlei leuke nieuwe e-commerce tools werk.”
Lessen komen nu van pas
Hoewel er minder rechtsreeks een link is met de opleiding Hotel- en Eventmanagement dan met E-commere Marketing Sales, passen de werkzaamheden van Romy ook goed bij haar studie. “Ik heb veel aan de hospitalityvakken, want je moet gastvrij en representatief zijn naar klanten. De eventvakken zijn heel nuttig, omdat ik daardoor goed kan plannen en organiseren. Uiteraard komen de marketing- en communicatievakken van pas. Veel trucjes die ik heb geleerd in de les, kan ik nu goed gebruiken!”
Andere mentaliteit in de VS
De mentaliteit op kantoor was voor de stagiaires aan het begin nog wel even wennen. “Er is hier een groot verschil tussen baas en werknemer”, vertelt Romy. Het gaat er allemaal wat strenger aan toe. “Maar daar hebben we juist ook respect voor. Onze manager is streng, maar rechtvaardig. Bovendien biedt ze ons veel kansen, nu ze ziet dat we ons werk goed doen. Op beurzen spreken we mensen uit de business en we mogen mee naar klanten.”
Where the locals go
De twee voelen zich al helemaal thuis en maken samen van alles mee. “Ik ben haast jaloers op mezelf”, grapt Nikki. Romy vertelt: “We ontmoeten zulke leuke mensen hier, waardoor we op plekken komen, waar je normaal niet zou komen. Zo heeft een kennis een appartement tegenover de Empire State Building met uitzicht over heel Manhattan en hebben we ook iemand ontmoet die een balletopleiding volgt en optreedt in het bekende theater The Met. En we hebben gegeten in The Boat House in Central Park, bekend van films en tv.”