De belangrijkste voorwaarde om als stagiair aan de slag te kunnen in het beroemde InterContinental Amstel hotel in Amsterdam? Je houding. “Het voornaamste waarnaar wij kijken is of een student gastvrij is”, legt Human Resources Supervisor Jona Verhoeven uit. “Vaardigheden kun je leren, je attitude niet. Stagiairs krijgen bij ons een hele verantwoordelijke rol en met de Tio-studenten verloopt het eigenlijk bijna altijd vlekkeloos.”
Geliefde stageplaats
Het historische Amstel Hotel is even geliefd onder toeristen, dagjesmensen, als Amsterdammers. Het is dan ook niet verrassend dat het hotel voor de stagevacatures altijd op veel sollicitanten kan rekenen. Het vijfsterren superior InterContinental Amstel Amsterdam heeft dan ook de luxe die stagiairs te kunnen selecteren, die het beste bij het hotel passen. “We lezen de brieven en cv’s aandachtig”, vertelt Jona Verhoeven. “Als tijdens het gesprek blijkt dat je instelling past bij het hotel, is de kans groot dat je een stageplek krijgt.”
Goede brief en cv
De animo voor stageplaatsen is groot, dus is het raadzaam extra zorg te besteden aan je brief en cv. “Je springt er positief bovenuit als je cv met zorg, nauwkeurig in elkaar is gezet”, licht Verhoeven toe. “Eerdere stages die goed aansluiten, vrijwilligerswerk, of interessante hobby’s spelen ook een rol. In je brief lezen we graag waarom je specifiek bij het Amstel wil werken. Sollicitaties die met liefde en zorg zijn gemaakt, waarover is nagedacht, daar raak ik enthousiast van.”
Ervaring en service centraal
Als we een kijkje achter de schermen nemen bij het Amstel, zien we niet een van de grotere hotels, maar wel een waar een bijzondere ervaring hoog in het vaandel staat. “De service die we verlenen, ligt op een bijzonder hoog niveau legt Management Assistant Jolanda Kamies uit. “Voor de meeste gasten is een bezoek aan het Amstel een bijzonder uitstapje, of ze hier nu overnachten, of op high tea komen. Naast de kamers zijn er namelijk meerdere restaurants, waaronder het met een Michelinster bekroonde La Rive.”
Mogelijkheden voor stagiairs
Stagiairs komen in het Amstel op bijna alle afdelingen terecht. “De meeste gaan in operationele functies aan de slag en hebben dus direct contact met de gasten”, vertelt Jona Verhoeven. “De meeste studenten volgen een hospitality-opleiding, ook als ze op bijvoorbeeld de marketingafdeling stage lopen. Als je in een hotel gaat werken, moet je je namelijk goed realiseren dat het altijd mogelijk is dat je moet bijspringen op de vloer. De gast gaat namelijk voor alles. Sowieso loopt elke stagiair een dag per week mee in de operatie. Zo leer je het hotel goed kennen. In overleg met de stagebegeleider kunnen stagiairs altijd vragen of ze een cross training kunnen doen en zo dus kunnen meelopen op andere afdelingen. Eens per kwartaal komt al het personeel bij elkaar tijdens een All Employee Meeting om de nieuwste ontwikkelingen te delen.”
Veel verantwoordelijkheid
De afgelopen twee jaar hebben er tien Tio-studenten stage gelopen in het hotel. “Dat bevalt heel goed. Het gaat eigenlijk bijna altijd vlekkeloos”, zegt Verhoeven. “Stagiairs krijgen bij ons een hele verantwoordelijke rol. Ze worden opgeleid tot volledig lid van het team. Een Front Office stagiair zal uiteindelijk dus een volledige shift draaien en hetzelfde doen als de Front Office medewerkers. Hoe snel dat gaat, is afhankelijk van de vaardigheden die ze al hebben en de groei die ze tijdens de stage laten zien. Die verantwoordelijkheid maakt de stage heel leerzaam. Uiteraard gaat het stapje voor stapje. Doel is de stagiairs goed op te leiden.”
Wees leergierig
Het komt regelmatig voor dat stagiairs terugkomen voor een tweede stage, of als medewerker. Het loont dus om een goede stage te lopen. “Wat je erin stopt, komt er ook uit. Dus: wees leergierig en maak gebruik van de kennis van je stagebegeleider”, adviseert Verhoeven.
Volg Jona Verhoeven op LinkedIn.