“Wij selecteren stagiairs op basis van hun persoonlijkheid en hun passie voor hospitality; vaardigheden kunnen we ze leren”, zegt Nienke Duisdeiker, human resources supervisor bij DoubleTree by Hilton Amsterdam CS. “Tio-stagiairs willen het beste uit zichzelf halen, merken we. Dat is een goede eigenschap.”
Van de 370 medewerkers in het hotel zijn er ongeveer 40 stagiair. Tio-studenten van alle opleidingen kunnen er terecht. “Op alle afdelingen werken namelijk stagiairs, zowel ‘front of house’, waar het draait om direct contact met de gasten, als ‘back of house’”, vertelt Nienke Duisdeiker. “Dus bijvoorbeeld ook business-, marketing-, of salesstudenten kunnen we goed gebruiken. Mijn indruk van Tio-stagiairs is dat ze heel serieus zijn; ze zetten zich volledig in voor het bedrijf. Ook streven ze ernaar om het beste uit zichzelf te halen, ze willen zich ontwikkelen. Dat is een goede eigenschap. We hebben nu een aantal Tio’ers gehad, maar meer stagiairs zijn altijd welkom.”
Van stagiair naar medewerker
De taken en verantwoordelijkheden verschillen uiteraard per afdeling, maar volgens Nienke is één ding binnen de hele organisatie gelijk: “Alle stagiairs worden stap voor stap opgeleid tot volwaardig medewerker. Een van mijn stagiairs is deze week doorgegroeid en in dienst gekomen als medewerker. Goede stagiairs willen we graag houden.”
Beste Leerbedrijf Horeca
Stagiairs krijgen bij het hotel hun eigen projecten, waarover ze zelf verantwoordelijkheid dragen. “Daar leren ze het meeste van”, legt Nienke uit. “Fouten maken mag altijd, samen komen we er altijd uit. De kroon op ons werk? Vorig jaar zijn we Beste Leerbedrijf Horeca geworden. Dat laat nog maar eens zien hoe belangrijk wij het vinden stagiairs goed op te leiden.”
Passie voor hospitality
Studenten komen grofweg op twee manieren binnen bij DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station: door zelf te solliciteren, of door in gesprek te gaan tijdens het Tio Career Event. “Het leukste van de organisatie is dat we echt aannemen op persoonlijkheid”, vindt Nienke. “Doordat we op zoek gaan naar die specifieke klik, vinden medewerkers van alle afdelingen aansluiting bij elkaar. We kijken bij sollicitanten altijd naar hun passie voor hospitality. Vaardigheden kun je leren, maar gastvrijheid is waarvoor gasten terugkomen.”
Veel leren
Belangrijk volgens de HR-supervisor? “Dat stagiairs vragen durven blijven stellen. Van je stagebegeleider kun je namelijk heel veel leren. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk kennis in je opneemt tijdens je stage!”