Mike Kong is tweedejaarsstudent Commerciële Economie en Ondernemerschap en runt zijn eigen resell-bedrijf, waarmee hij onder meer exclusieve sneakers verkoopt. “Ik zie bij elk vak mogelijkheden voor mijn onderneming.”
Mikes ouders wilden zijn studie betalen, maar dat aanbod sloeg hij af. “Ik dacht: ik ben achttien, ik moet een keertje zelfstandig worden, een goede reden om mijn eigen boekhouding te gaan doen.” Inmiddels heeft hij zijn eigen resell-onderneming, waardoor hij niet maximaal hoeft te lenen bij DUO om zijn studie te kunnen betalen.
Geld verdienen met exclusieve producten
Mike koopt exclusieve producten in – vooral sneakers – en verkoopt die vervolgens door met winst. “Dankzij de exclusiviteit kan ik er geld mee verdienen. Deze producten zijn eenmalig in het assortiment en zijn daarna niet meer verkrijgbaar. Ik heb drie vaste b-to-b-klanten, zogenoemde bulk buyers. Dat houdt in dat ze in één keer grote aantallen opkopen.”
Ondernemende mindset op Tio
De E-commerce-student is een ondernemer pur sang en koos voor Tio vanwege de netwerkmogelijkheden. “Op deze opleiding bij Tio zitten veel studenten die uit een ondernemingsmilieu komen. Ze komen hier om het vak te leren, hun diploma te halen en dan snel aan de slag te kunnen als ondernemer. Die mindset motiveert mij enorm.” Bovendien wil hij voorlopen op de hype. Hij heeft een Chinese achtergrond en was dus al veel in China. “Daar volgde ik de stormachtige opkomst van webshop Alibaba. Ik leerde dat je vooruit moet lopen op de hype.”
Lessen in de praktijk
Mike krijgt bij zijn hbo-opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap les in onder andere website bouwen, Search Engine Optimization (vindbaarheid in de zoekmachines) en online marketing. “Ik zie bij elk vak mogelijkheden voor mijn onderneming en kan wat ik leer meteen in praktijk brengen.”
Internationale markt verkennen
Hij volgt de opleiding versneld (in drie jaar) zodat hij snel zijn diploma haalt en zich vol op zijn bedrijf kan storten. “Ik denk dat ik na mijn studie een tijdje naar het buitenland ga. De internationale markt verkennen, weer in Hong Kong en nu ook in Amerika. Daarna kan ik hopelijk mijn bedrijf verder uitbouwen.”
Volg Mike op LinkedIn.