Hoe creëer je top-of-mind awareness rondom zorgverzekeringen bij jongeren? Dat is de vraag die Zilveren Kruis / Achmea stelt aan tweedejaarsstudenten Commerciële Economie en Ondernemerschap van Hogeschool Tio. Tijdens de zogeheten ‘E-commerceweek’ krijgen de studenten één werkweek de tijd om te werken aan deze business case. En hun oplossing moet binnen een jaar uitvoerbaar zijn binnen Zilveren Kruis / Achmea. Een leuke uitdaging!
Zilveren Kruis / Achmea legt op maandag, de eerste dag van de E-commerceweek, de opdracht uit. Op dinsdag gaan de studenten op bedrijfsbezoek in Leiden, woensdag en donderdag werken ze aan de businesscase en op vrijdag presenteren zij hun oplossingen tijdens de finale in Pathé Leidsche Rijn in Utrecht.
Hoe kijken jongeren naar een zorgverzekeraar?
Hoe kunnen we als zorgverzekeraar de top-of-mind awareness bij jongeren (18-29 jaar) verbeteren? Het klinkt simpel, maar blijkt in de praktijk behoorlijk pittig. De studenten brengen advies uit voor hun eigen doelgroep, en toch… met verzekeringen zijn niet ze niet dagelijks bezig. Hoe kijken ze eigenlijk zelf naar een zorgverzekeraar? En hoe maak je andere jongeren bewust van of enthousiast voor een goede verzekering?
De uitslag
Op de laatste dag van de E-commerceweek presenteren acht studentgroepen elk drie adviezen. Van sponsoren op sportshirts tot het gebruik van leuke films over ‘zorgelijke’ situaties op populaire websites als Dumpert.
Team ‘Sjonnies Angels’ wint. Hun oplossing voor top of mind awareness? Een podcast over mentale gezondheid bij jongeren. Een tof idee dat ook nog binnen een jaar uitvoerbaar is. Het team neemt trots een prijs van € 500 in ontvangst.
Samenwerken met het bedrijfsleven
Ook Zilveren Kruis / Achmea is blij met het resultaat: “Een samenwerking met Tio is voor ons heel belangrijk om nieuwe inzichten te verkrijgen. Hoe jongeren je zien, helpt ons om onze diensten te verbeteren.”
En andersom werkt het ook goed: “De meerwaarde van een projectweek is dat studenten kennis maken met echte bedrijfsvraagstukken”, legt E-commercedocent Machiel de Rooij uit. “Zo leren onze studenten de theorie écht toe te passen. Bovendien gaan ze in gemixte groepen aan de slag: studenten werken vijf dagen intensief samen in een team dat ze niet kennen. Een mooie oefening voor hoe het straks in het bedrijfsleven gaat!”