Eind september bracht een tweetal klassen, met eerstejaars Hotel- en Eventmanagement- en tweedejaars International Business Management-studenten, in het kader van marketing een bezoek aan Hudson’s Bay. Op zoek naar antwoord op de vraag: hoe positioneert Hudson's Bay zich ten opzichte van de Bijenkorf?
Hudson's Bay is een enorm warenhuis dat over is gekomen vanuit Canada. Sinds 2017 is Hudson's Bay ook gevestigd in Nederland. Het is vergelijkbaar met de V&D en de Bijenkorf. Hudson's Bay is op het moment nog aan het uitzoeken welke positie het in wilt nemen binnen de Nederlandse markt. Een leuk bedrijf dus om te bezoeken voor de studenten.
Gelet op de beleving en de service, het merkenbeleid en het prijsbeleid, kwamen de studenten tot een aantal conclusies. De inrichting werd positief bevonden; open, ruimtelijk, mooi, sereen, overzichtelijk en 'classy'. Ook vonden de studenten Saks OFF 5th, waar premium labels tegen gereduceerde prijzen worden aangeboden, een grote aanwinst. Het personeel dat de studenten uitgebreid te woord stond, werd vriendelijk en servicegericht bevonden.
Maar er waren ook kritische geluiden te horen. Op wie richt Hudson’s Bay zich eigenlijk? Dure en goedkope producten lopen door elkaar, onbekende merken of soms juist exact dezelfde collecties als bij de Bijenkorf. Erg onderscheidend werd het niet gevonden.
Conclusie: de Bijenkorf heeft meer een eigen profiel en valt meer te vergelijken met Harrods en Selfridges. Hudson's Bay is toch wel duidelijk onder de Bijenkorf gepositioneerd.