Benieuwd hoe een werkdag voor een cabin manager (purser) van easyJet eruitziet? Elise van den Broek studeerde Steward(ess) Receptionist(e) Host(ess) aan Tio en werkt nu voor easyJet. Ze neemt ons stap voor stap mee tijdens haar werkdag: vandaag vliegen we om 17.05 uur vanaf Schiphol naar Milaan.
Voor de vlucht
Tijdens de vlucht
- Zodra we mogen opstaan uit onze stoel, laat ik de oven voorverwarmen en zet ik de waterkoker aan. Als ik de cockpit in mag, breng ik wat te eten en drinken naar de piloten en vraag ik of ze nog iets nodig hebben en hoe laat we gaan landen.
- Tijdens de vlucht doen wij een bistroservice (voor eten en drinken) en een boutiqueservice (voor luxeartikelen). Ik bel regelmatig met de cockpit om te vragen hoe het met hen gaat en of er nog iets veranderd is aan de landingstijd en het weer.
- Ik probeer een gezellig praatje te maken met de kinderen aan boord en zorg dat mijn crew rust krijgt om iets te eten en drinken.
- Als de daling wordt ingezet, krijgen wij een teken van de piloten om de cabine klaar te maken voor de landing.
Na de vlucht
Uitstappen
Ik open de vliegtuigdeur en bevestig met de dispatcher het aantal passagiers aan boord, en dat wij teruggaan naar Amsterdam. Dan kan het uitstappen beginnen en zeggen we iedereen gedag.
Turnaround
Als iedereen is uitgestapt, maken we de cabine netjes en controleren we of er niets is achtergelaten. Hierna kunnen de passagiers voor de vlucht naar Amsterdam beginnen met instappen.
Terug op Schiphol
Aan het einde van de dag gaan we terug naar onze crewroom voor de debriefing. Ik bespreek wat er goed ging en wat verbeterpunten zijn. Vaak krijgt iedereen persoonlijke feedback. We bespreken ook onze omzet en zorgen ervoor dat ik het geld veilig in de kluis plaats. Hierna laat ik weten dat de crewleden hun roosters mogen controleren en daarna naar huis kunnen gaan.
Volg Elise op LinkedIn.