Uit het onderzoek Global Powers of Retailing 2013 van Deloitte blijkt dat vier Nederlandse bedrijven deel uitmaken van de 250 grootste retailers in de wereld. Ahold, Makro, Blokker en Jumbo zijn Hollandse retailers met internationaal het grootste succes. Jumbo claimt zelfs de vijftiende plaats in de top 50 snelst groeiende bedrijven wereldwijd. Welke strategie van deze Nederlandse koplopers leidt tot dit succes? En zijn vier noteringen in deze lijst genoeg om als land mee te tellen in het wereldwijde retailspeelveld?
door Joost Bakx
Groei ondanks slechte omstandigheden
De totale groei van de 250 retailers over de afgelopen vijf jaar bedraagt 5,5 procent. Dit komt volgens de onderzoekers voornamelijk door de groei in de opkomende markten. Chinese, Russische en Zuid-Amerikaanse retailers bestormen dan ook de lijst van de 50 snelst groeiende bedrijven. Ook wordt groei behaald door innovatie. De belangrijkste innovatie, zo blijkt uit het rapport, is de offline winkel verbinden met de online wereld, oftewel ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en m-commerce.
Succes door Nederlands DNA
Het ‘Nederlandse DNA’ zorgt voor vier succesnoteringen. Opvallend is dat Ahold zeer stabiel blijft staan op de 26ste plaats en dat één van haar grootse concurrenten op de Nederlandse markt, Jumbo, de lijst binnenstormt op 200. Beide retailers maakten een andere ontwikkeling door en volgden een zeer verschillende strategie. Ahold heeft een slag gemaakt als het gaat om innovatie op het gebied van e- en m-commerce en het centraal stellen van de klantbeleving. Een goed voorbeeld hiervan is de aanschaf van online retailer Bol.com. Hiermee heeft Ahold, evenals andere succesvolle retailers uit de lijst, ingespeeld op de trend om één winkelervaring te creëren voor de consument via online én offline kanalen. Denk aan de mogelijkheid om je bestelling via Bol.com op te halen bij Albert Heijn.
Lees het volledige artikel op http://www.retailactueel.com/index.php/2013/03/11/hollands-glorie-de-top-250-grootste-retailers-wereldwijd/
Bron: Retail Actueel