Begin december namen studenten van Hogeschool Tio Amsterdam en Utrecht het Stayokay in Sneek over. Tijdens een projectweek leerden zij hoe het is om een hotel te runnen en evenementen te organiseren.
Diverse studies
De groep bestond uit ruim 70 eerstejaarsstudenten van zowel hbo- als mbo-niveau. De meeste studenten volgen de opleiding Hotel- en Event Management (hbo) of Hotel Management (mbo).
Functies bepalen
Vanaf september hebben de studenten gewerkt aan dit enorme project. Zo moest er worden gesolliciteerd op diverse hotelfuncties (general manager, chef-kok, housekeeping manager, pr-manager), waarna men met het ‘personeel’ aan slag kon met de voorbereidingen.
Hotel Golden Globe
De naam van het hotel moest worden bedacht en aan de naam werden dagthema’s gekoppeld. De naam werd ‘Hotel Golden Globe’. Per dag waren er de subthema’s Azië, Afrika, Europa en Amerika. Deze thema’s werden niet alleen doorgevoerd in de uitstraling van het hotel, maar ook in de verschillende zelfbedachte kamertypes en kamerinrichting, de dagelijks wisselende vijfgangenmenu’s, en de workshops en de evenementen. Zo werd er op maandag een workshop sushi maken gegeven, terwijl er op dinsdag een workshop Afrikaanse dans werd gegeven.
Ook online
Uiteraard kwam het thema ook terug op de, door studenten zelfgebouwde website, van Hotel Golden Globe. Natuurlijk was Hotel Golden Globe, zoals een echt hotel betaamt, via de website te boeken. Dit alles met als doel een minimaal bezettingspercentage te behalen van 52 procent en een zo hoog mogelijke bezetting in het restaurant. Dat dit heeft gewerkt blijkt wel daar er op de drukste avond ruim 100 couverts heeft gedineerd en het hotel 100 procent bezetting had.
Theorie wordt praktijk
Tijdens de week zelf konden de studenten hun opgedane theoretische kennis en de procedures die zij hadden opgesteld in de praktijk toe te passen. In de praktijk blijkt dan een en ander toch net iets anders uit te pakken dan op papier. Dit geeft de student een goed leermoment welke hij of zij meeneemt in de toekomst.
Familie, bekenden en een mystery guest
Vele ouders, broers, zussen verbleven als betalende gasten in Hotel Golden Globe. Iedere gast kon zich inschrijven om deel te nemen aan een van de vele workshops. Vele workshops waren dan ook in korte tijd volgeboekt. Ook verbleef tweemaal een mystery guest in het hotel. Dit met alle stress van dien. Want klopte echt alles wel en hoe zit het met het service niveau? Gelukkig waren beide beoordelingen van de mystery visites voldoende.
Op dinsdag vond een zogenaamde audit plaats. De ‘achterkant’ van de organisatie werdt doorgelicht op zaken als aanwezigheid van standaard operationele procedures en de bekendheid daarvan bij het personeel, HACCP aanwezig en bekend bij het personeel, de beschrijving en het dragen van werkkleding, aanwezigheid van roosters op de afdelingen en of deze kloppen met de medewerkers die rondlopen. Het bleek dat het hotel ook qua organisatie goed in elkaar stak.
Winst naar Warchild
De studenten hebben op voorhand samen besloten om de eventuele winst aan Warchild te doneren. Hiervoor zijn speciale evenementen georganiseerd en werd er een lezing gehouden door Warchild. Tevens werden er zoveel mogelijk sponsoren gezocht zodat de kosten minder zouden drukken op de omzet. Zo werden alle benodigde groenten en fruit voor de gehele week gesponsord en werd het linnen voor alle hotelkamers gesponsord door BML Linen Management.
Financiële afronding
De bruto-omzet was in de projectweek behoorlijk en door de vele grote sponsoren werd er ook winst gemaakt. De financiële boeken worden deze week gesloten en dan zal de winst worden gestort naar Warchild. Zodoende snijdt het mes, met dit project, aan twee kanten.